Home Kennisbank Rug Symptomen van rugpijn

Symptomen van rugpijn

In de meeste gevallen is rugpijn het gevolg van onjuist tillen, een slechte houding of repetitieve bewegingen. De klachten van rugpijn beperken zich vaak tot de onderrug met mogelijke uitstraling naar het been. De pijn kan zeer ernstig zijn en verergeren bij hoesten, persen of bewegen van de onderrug.

Oorzaken van rugpijn

Gelukkig verdwijnen de symptomen van rugpijn meestal binnen een paar weken vanzelf, maar rugpijn kan ook een symptoom zijn van een ernstige medische aandoening. Lage rugpijn gecombineerd met gevoelloosheid of tintelingen in het been kunnen een symptoom zijn van een hernia. Rugpijn in combinatie met koorts of gewichtsverlies kan een symptoom zijn van een infectie of tumor (bijvoorbeeld in de prostaat). Als u deze symptomen van rugpijn ervaart, is het belangrijk om onmiddellijk actie te ondernemen. Dit geldt ook als u naast rugpijn klachten heeft zoals gevoelloosheid in de lies of anus, braken of problemen met het vasthouden van urine of ontlasting.

Rugklachten belemmeren het dagelijks leven aanzienlijk. Het liefst willen ze zo snel mogelijk van deze problemen af ​​zijn. Dit gebeurt meestal automatisch, maar soms verdwijnen de symptomen zelfs na een paar weken niet. Een MRI-scan gecombineerd met bloedonderzoek kan dan een uitstekende basis vormen voor een zorgvuldig opgesteld persoonlijk behandelplan. Als de rugpijn een symptoom is van een hernia of tumor, is dit vaak duidelijk zichtbaar.

Symptomen
  • Onder rug pijn
  • Een stijve rug
  • Uitstraling naar de billen en/of benen