Home Kennisbank Rug Pijn in de rug en spieren

Pijn in de rug en spieren

Rugpijn veroorzaakt door strakke spieren komt meestal voor in het midden of het onderste deel van de rug.

Oorzaak en behandeling van rugpijn

Rugpijn kan bijvoorbeeld ontstaan ​​door fanatiek sporten, ongewone activiteiten of een ongeval. Als u veel boven uw hoofd werkt, voelt u de pijn tussen uw schouderbladen. Rugpijn veroorzaakt door gespannen spieren komt vaak voor en wordt als bijzonder vervelend ervaren.

Bloedonderzoek en röntgenfoto's helpen meestal niet om een ​​juiste diagnose te stellen als rugpijn wordt veroorzaakt door strakke spieren. In dit geval kiest de arts voor een lichamelijk onderzoek. Als het vermoeden bestaat dat de rugpijn wordt veroorzaakt door een ernstiger medische aandoening, is een volledig medisch onderzoek raadzaam. Daarnaast worden specifieke tests uitgevoerd om infecties en kanker uit te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een bloedonderzoek, een aanvullend lichamelijk onderzoek en speciale onderzoeken zoals een CT- of MRI-scan. Aanvullend onderzoek is noodzakelijk, vooral als de pijn langdurig aanhoudt.

Rugpijn veroorzaakt door gespannen spieren verdwijnt meestal vanzelf, in sommige gevallen biedt fysiotherapie uitkomst. Een goede massage helpt meestal ook. De rugpijn ontstaat echter heel geleidelijk, het wordt erger en je ervaart ook koorts of gewichtsverlies. Dit kan duiden op infecties of tumoren. Als u dergelijke klachten heeft, is een uitgebreid onderzoek noodzakelijk.

Rugklachten
  • Spierpijn in de onderrug