Home Kennisbank Rug Acute rugpijn

Acute rugpijn

U wilt opstaan, maar er schiet een pijn in uw rug waardoor u plotseling niet meer vooruit of achteruit kunt lopen. Dan heet dit acute rugpijn of lumbago.

Onderzoek van de rug

Als u langer dan een week last heeft van rugpijn, is het raadzaam om naar de huisarts te gaan. De arts zal u eerst veel vragen stellen om de oorzaak van de pijn te achterhalen en de ernst van de rugpijn te achterhalen. De arts zal dan samen met u een lichamelijk onderzoek uitvoeren. De huisarts kan aanwijzingen vinden en vervolgens verder onderzoek doen. Dit kan een bloedonderzoek zijn, maar ook een röntgenfoto of een MRI- of CT-scan. Gelukkig verdwijnen de meeste kwalen, waaronder ernstige rugklachten, vanzelf. De pijn kan vaak onder controle worden gehouden met pijnstillers en spierverslappers. Als de rugpijn langer dan enkele weken aanhoudt of vanaf het begin vrijwel ondraaglijk is, is er alle reden om specifiek rugonderzoek te laten uitvoeren.

Specifiek rugonderzoek

Artsen starten vaak pas met de behandeling als acute rugpijn langer dan twaalf weken aanhoudt. Dan worden ze chronische rugpijn genoemd. Het kan dan enige tijd duren voordat er een goed behandelplan is opgesteld. Al met al zul je een lange tijd uit de running zijn. Dit kan erg vervelend zijn, omdat uw rugpijn u hindert in het dagelijks leven. Het is daarom het beste om de rug zo snel mogelijk te onderzoeken, om zo snel mogelijk een oorzaak van de pijn te vinden.

Oorzaak en behandeling

Acute rugpijn is vaak bijzonder pijnlijk en verstorend in uw dagelijks leven. Gelukkig verdwijnt deze vorm van rugpijn vaak binnen een paar dagen zonder dat behandeling nodig is. Acute rugpijn kan een specifieke oorzaak hebben. Een hernia kan bijvoorbeeld de boosdoener zijn. Bovendien worden de zenuwen bekneld door een uitstekende tussenwervelschijf. Ook een sterke verplaatsing van de wervels ten opzichte van elkaar kan acute pijn in de onderrug veroorzaken. Er is sprake van acute rugpijn als de rugpijn korter dan zes weken aanhoudt.

Rugklachten
Als u last heeft van de volgende klachten of als de rugpijn enkele weken aanhoudt, is het belangrijk dat u contact opneemt met uw arts voor een rugonderzoek.
  • Plotselinge rugpijn
  • Bijtende en stekende pijn
  • Een stijve rug
  • Uitstraling naar de billen en/of dijen