Home Kennisbank Nek Symptomen van lymfatische kanker

Symptomen van lymfatische kanker

Kanker kan zich ontwikkelen in de lymfeklieren. Lymfatische kanker wordt ook wel lymfoom genoemd. Er zijn twee soorten lymfatische kanker: Hodgkin-lymfoom en non-Hodgkin-lymfoom.

HODGKINS LYMFOOM

Het komt vooral voor bij jongeren tussen de 15 en 35 jaar, maar kan zeker ook bij oudere patiënten voorkomen. Een specifiek symptoom dat kan optreden bij Hodgkin-lymfoom is jeuk. Er ontstaat dan hevige jeuk zonder dat er iets op de huid zichtbaar is.

NON-HODGKIN-LYMFOMA

Er zijn ongeveer 30 tot 40 verschillende soorten, allemaal variërend in gedrag, presentatie en gevoeligheid voor behandeling. Non-Hodgkinlymfoom kan op elke leeftijd voorkomen en kan op veel verschillende plaatsen in het lichaam beginnen.

Lymfeklieren

Lymfeklieren zijn klieren die zich door het hele lichaam bevinden, zoals in de nek, oksels en liezen. Lymfeklieren zijn verzamelpunten voor witte bloedcellen. Deze witte bloedcellen beschermen tegen indringers zoals bacteriën en virussen. De lymfeklieren zijn verbonden met lymfevaten. Helder vocht (lymfe) stroomt door lymfevaten van verschillende weefsels in het lichaam naar de lymfeklieren. Vanuit de lymfeklieren stroomt het naar de bloedvaten.

Symptomen
  • Gewichtsverlies met normale eetlust
  • Vermoeidheid zonder duidelijke reden
  • 's Nachts hevig zweten (nat wakker worden)