Home Kennisbank Nek Pijn in nek en schouder

Pijn in nek en schouder

Langdurige pijn in nek en schouder belemmert het plezier in het dagelijks leven aanzienlijk. Je kunt bepaalde dingen niet meer doen, ook al zou je dat graag willen. Het is daarom belangrijk dat de juiste diagnose snel wordt gesteld.

Veroorzaakt pijn in nek/schouder

Wanneer pijn optreedt in de nek en schouder, wordt er al snel gesproken van cervicobrachialgie (nek-schouderpijn) of CANS (ongemak van arm, nek en/of schouder). Vroeger werd dit ook wel RSI genoemd. Pijn in de nek en schouder kan een duidelijke oorzaak hebben. Spierpijn na het sporten is hier een goed voorbeeld van. Dit gaat na een paar dagen over. Soms hebben mensen al langere tijd pijn in hun nek en schouders. De oorzaak kan dan bijvoorbeeld het carpaal tunnel syndroom, tenniselleboog of rotator cuff syndroom zijn. Soms kan er echter geen duidelijke medische oorzaak voor nek- en schouderpijn worden gevonden. Dan spreekt men van aspecifieke klachten. Als u langer dan een paar weken pijn in uw nek en schouder heeft of plotseling hevige pijn voelt, is het raadzaam om uw arts te raadplegen.

Nekonderzoek

Als u nek- en schouderpijn heeft, let dan goed op hoe en wanneer het ongemak is begonnen en wanneer u het ervaart. Een arts zal ernaar vragen. Daarnaast zal de arts onderzoek doen naar andere medische aandoeningen die een rol kunnen spelen, zoals: B. na medicijngebruik of ziektes in de familie. Soms kan deze informatie de arts helpen bepalen waar de nek- en schouderpijn vandaan komt. Maar om echt te weten wat er aan de hand is, zijn fysieke onderzoeken en vaak aanvullende tests nodig. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een MRI- of CT-scan. Deze geven duidelijkheid of laten zien dat bepaalde ziektes uitgesloten kunnen worden.

Nek- en schouderpijn
Als u langer dan een week last heeft van de volgende klachten, is het verstandig om naar de huisarts te gaan:
  • Stijve nek
  • Brandende nekpijn
  • Brandende pijn in de schouders
  • Uitstralende pijn naar de armen+
Toon meer