Home Kennisbank Hoofd Atherosclerose

Atherosclerose

In Duitsland sterven dagelijks mensen als gevolg van hart- en vaatziekten. In veel gevallen van dit type is of was er sprake van atherosclerose.

Atherosclerose wordt veroorzaakt door een ophoping van vetweefsel in de slagaderwand. Deze opbouw komt bij iedereen voor, zij het in mindere mate, en is niet onmiddellijk gevaarlijk. Factoren zoals leeftijd, roken, diabetes, geslacht en hoge bloeddruk kunnen dit proces echter versnellen. In dit geval is er niet alleen te veel vetweefsel in de slagaderwand, maar kan zich ook plaque vormen die calcium bevat.

Gevolgen van atherosclerose

De resulterende plaque bij atherosclerose is gevaarlijk vanwege verschillende mogelijke gevolgen:

- Een hartaanval: de plaque veroorzaakt een vernauwing in het bloedvat. Dit belemmert de bloedstroom en kan er zelfs toe leiden dat het bloedvat volledig verstopt raakt, waardoor dit deel van het vat geen nieuwe bloedtoevoer meer krijgt en afsterft.
- Een bloedstolsel: Door de plaque kan zich een bloedstolsel vormen. Vooral als het losraakt, kan het veel schade aanrichten, omdat het stolsel in het bloed wordt meegevoerd en een bloedvat kan afsluiten.
- Een aneurysma: Niet alleen een vernauwing, maar ook een uitzetting van de vaatwand door verslapping van het weefsel kan een gevolg zijn van aderverkalking.

Symptomen
  • Een drukkende pijn in het midden van de borstkas die uitstraalt naar de kaak of linkerarm
  • Regelmatig zweten
  • Misselijkheid